10.3.2012

Guilty Crownia ei voi koskaan olla liikaa

Guilty Crown, tuo murskattujen unelmien kruunattu kuningas. Tuo sarja, joka näytti kaukaa katsottuna modernin viihteen mestariteokselta.
Production I.G:ltä noitaminA-slotin chuuni-toimintasarja, sisältäen Redjuicen hahmodesigneja sekä supercellin musiikkia? Mukana myös Nitro+? Eihän tämä yksinkertaisesti voi feilata!
Paras sarja.
Toisinhan siinä sitten tietenkin kävi, vaikka pitkän matkaa katsoinkin sarjaa hypelasien läpi. Yleisesti ottaen sallin paljon plotholeja ja kevyitä epäloogisuuksia, mutta GC veti nämä aivan uudelle tasolle.
En nyt kuitenkaan tilitä animesta sen tarkemmin, ainakaan vielä.
Animen alkumetreillä nimittäin julkistettiin sarjan spinoff-visual novel Guilty Crown Lost Christmas, sovittajana vanha kunnon Nitro+. Vai oliko se jo ennen animen alkamista? Joka tapauksessa todella aikaisin.
Nimensä mukaisesti peli kertoo paljon puhutun Lost Christmasin tapahtumista, todennäköisesti täydentäen animen taustatarinaa sieltä sun täältä. Tai ainakin yrittänee. Peli julkaistaan näillä näkymin 31.5. ja sen trial julkaistiin tältä aikavyöhykkeeltä katsottuna toissapäivänä. Yleensä en moisiin koske, mutta tieto kymmenen minuutin kestosta onnistui laskemaan kynnystä riittävästi. "Äkkiäkös sen lukaisee."


Tavallaan sain kokeiluversiosta yllättävänkin paljon irti, Guilty Crownille ominaisella tavalla. Se muistutti, että visual novelleistakin löytyy yksinkertaisia asioita, jotka näemmä voi tehdä myös väärin. Asioita, joihin en aiemmin ole kiinnittänyt niinkään paljoa huomiota. Toki huomioin sen seikan, että kyseessä on vasta ensimmäinen kokeiluversio, eikä sen ole tarkoituskaan tuoda esille suuria juonikokonaisuuksia ja että käyttöliittymä on vasta työn alla. Harmi vain, että seasta löytyy sellaisiakin kämmejä joita ei voi pistää tämän piikkiin.

Ehkä selvin näistä on liikkeen käyttö, mikä iskee tässä mediatyypissä silmään välittömästi. Ainakin vielä. Tekniikan kehittyessä myös visual novellien ilmaisuvalikoima kasvaa, eiköhän liikkuvaankin kuvaan totu jossain vaiheessa. Pikku hiljaa markkinoille putkahteleekin kokonaan animoitua galgea ja myös "vanhan tyypin" edustajistajista alkaa löytyä kevyitä animointipätkiä: silmien räpyttelyä, suun aukomista ja sen sellaista. Sellaisia pieniä ja näppäriä tyylikeinoja siellä täällä.
Lost Christmas kuitenkin onnistuu saamaan näistä aikaan epämääräisen sillisalaatin, jo kymmenen minuutin triaalissa. Liikkuvaa materiaalia nimittäin löytyy selvästi enemmän, kuin perinteisiä "tausta+hahmosprite"-stillikuvia tai event-gc:itä. Tällä saadaan tehokkaasti aikaan vaikutelma jonkin sortin sekasikiöstä kokonaan animoidun ja perinteisen VN:n väliltä.
Liikevalikoimasta löytyy perinteisiä spriteliikutteluja sekä CG-zoomailuja, mutta myös parikymmentä mpg-pätkää ja muutama cutscene. Räjähdysanimaatioiden määrässäkään ei ole säästelty!
Liikkettä käytetään paljon ja kömpelösti, erityisen pahalta näyttivät siirrokset spriteliikuttelusta videopätkään ja siitä edelleen CG-zoomailuun.
Jos tällä ei saa kaoottista jälkeä, niin millä?

Käsikirjoitus ja dialogit olisi ihan hyvä arvaus. Nämä on jostain käsittämättömästä syystä lyöty animenkin parissa työskennelleen Haganeya Jinin harteille. Haganeya käsikirjoitti animeen jaksot 8, 13 sekä 18, eli rantajakson, koulujuhlajakson sekä "Arisan pappa miekan kanssa"-jakson. Nämä kertovat jo jotain, etenkin kaksi ensimmäistä herätti jopa muuhun sarjaan nähden poikkeuksellisen vahvoja WHY-tunteita.
Eikä tämä kymmenminuuttinenkaan oikein loistanut kirjoituksellaan. Varsinaista dialogia ei löytynyt oikeastaan yhtään, parissa kohtaa joku ehkä sanoi jollekin jotain, eikä edes odottanut saavansa vastausta. Liian kiire räiskiä ja räjäytellä, mitä siinä turhia höpisemään? Juonesta on vähän paha puhua näin lyhyen pätkän pohjalta, etenkään kun kyseessä oli pelkkä pätkäisty taistelukohtaus. Mutta sanotaan näin, että olen kyllä lukenut parempiakin taisteluita. Tässä ei tuntunut olevan oikein mitään pointtia, eikä se kerronnaltaankaan ollut erityisen intensiivinen tai menevä.
Kokeiluversio toisaalta julkaistiin "trailerina", eli ilmeisesti tietynlainen sekavuus, hyperaktiivisuus ja irrallisuus vain kuuluu asiaan?

Onneksi edes grafiikat näyttivät hyvältä, Chuuou Higashiguchi hoitaa sen puolen kunnialla. Selvästi eri tyylillä kuin aiemmissa projekteissaan, mutta todella tasokasta jälkeä! Hahmodesignitkin näyttävät mainioilta! Toivottavasti lopullisessa versiossa kuvia käsitellään hienovaraisemmin ja rauhallisemmin, niin voisin edes niitä ihailla.

Tulta Higashiguchilta. Taas.

Dat asu uuh aah


Taustamusiikeista ei vielä näyttäisi olevan virallista tietoa, demossa käytettiin lähinnä animesta tuttuja raitoja. OP:n kuitenkin laulaa Itou Kanako, eli todennäköisesti tiedossa ei ole erityisemmin supercelliä. Kai tämäkin käy.

Eli mitä? Käytännössä peli tulee olemaan hyvin pitkälti samaa kuin anime? Päällisin puolin näyttää ja kuulostaa erinomaiselta, mutta lukeminen tuntuu enimmäkseen pahalta? Ainakin mikäli traileriin ja esitietoihin käsikirjoittajasta on uskominen.
Ihan ymmärrettäväähän se toisaalta on, miksei spinoff muka saisi olla saman tyylinen kuin originaali?
Ehkä maailmankirjat menevät sekaisin, jos spinoff on originaalia parempi? Gasp.
Minun puolestani ne saisivat mennäkin, edes tällä kertaa.
Kesällähän se selviää!

2 kommenttia:

  1. Miellyttävän oloiset CG't kyllä. Jännä ettei Redjuicea laitettu vääntämään niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin odottelin pitkään Redjuicea, mutta kyllähän tämäkin kelpaa ihan hyvin. Ehkä siinä on lähinnä se, että Higashiguchi on ensisijaisesti VN-piirtäjä? Ei välttämättä kokemuksen vuoksi, mutta mukana saattaa olla jotain byrokratiakoukeroita ja budjetointihommia. Tai jotain.

      Poista